Alweer verhuisd! - Reisverslag uit Karonga, Malawi van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu Alweer verhuisd! - Reisverslag uit Karonga, Malawi van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu

Alweer verhuisd!

Door: Sanne en Marije

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Marije

23 Maart 2017 | Malawi, Karonga

Nzuri Asubuhi! (Goedemorgen!)

Een dagje later dan anders, maar bij deze weer een blog vol avonturen uit Tanzania en Malawi :)

Vorige week donderdag was een laptopdag. Er stonden twee interviews ingepland met twee medewerkers (Leonard en Amani) maar die gingen helaas niet door. In de avond is Marije naar de Bijbelstudie gegaan, waar iedereen ons een hele goede trip naar Malawi wenste.

Vrijdagochtend was het dan zo ver: de koffers waren gepakt en om half 9 in de ochtend waren we al onderweg :) Met een daladala en een citybus kwamen we uiteindelijk op een groot busstation, genaamd nanenane. Hier stapten we in een 'coaster' (middelgrote bus) die ons binnen 3 uur naar een stadje vlak bij de grens (Kyela) zou brengen. Hier stapten we met koffer en al achter op een motor naar de grens.
Bij de grens zochten we Hussein op, een man die mensen soort begeleid bij de grens. We wisselden wat Tanzaniaanse shilling om in Malawische kwacha en gingen door naar de immigratie. Dit verliep allemaal best soepel :) We ontdekten hier wel dat een gedeelte van onze dollars 'onbruikbaar' was. Het waren dollars van voor het jaar 2009 en die worden niet geaccepteerd. We konden nu ons visum kopen, maar voor de terugweg moesten we ergens dollars gaan regelen (dachten we).
In Malawi stapten wij in een gedeelde taxi. De chauffeur verzameld wat mensen en gaat rijden terwijl hij onderweg ook nog wat mensen oppikt. Op een gegeven moment zaten we met 10 personen in een auto gepropt!
Na een klein uurtje kwamen we aan in Karonga, het plaatste waar wij onze lodge hadden geboekt. We probeerden nog wat geld te pinnen, maar de stroom bij de apparaten deed het niet, dus dat plan ging niet door. We stapten in een taxi die ons naar onze lodge aan het meer bracht.
Deze lodge zag er op het eerste gezicht best okee uit! We dumpten onze tassen, trokken zwemkleding aan en gingen naar het meer. Hier waren meer mensen aan het genieten van het water en de zon, voornamelijk naakte mannen. Het was behoorlijk ongemakkelijk, dus we besloten een stukje te gaan lopen langs het water. Dit was allemaal niet heel veel beter, dus gingen we maar weer naar onze kamer. Een medewerker nam ons mee naar een heerlijk restaurant met goede pizza's. Onderweg weer terug naar onze lodge liepen we onder een prachtig mooie sterrenhemel. Het was heel helder en zo mooi! Ook vlogen er veel vuurvliegjes om ons heen, gezellig :) We hebben bij onze lodge nog even buiten gezeten en gekeken naar het prachtige onweer boven het meer! We zijn toen gaan slapen, we hadden toch niet veel anders te doen. Dat viel niet mee onder een veel te kleine, klamme klamboe.

Zaterdagochtend, heeeel vroeg, hebben we besloten om de lodge te verlaten. We hadden drie nachten ingepland, maar zagen dat absoluut niet zitten. De bedden waren niet echt schoon, de klamboes te klein en vol gaten, het water vies, er waren veel spinnen en ook mierennesten (Marije is nog wel even gezellig op en tussen de mieren gaan zitten). Het strand was ook niet fijn en de service van de lodge was ook niet alles. Officieel moesten we 24 uur uit Tanzania zijn voordat we weer terug mochten en we waren nog geen 24 uur in Malawi, maar we besloten om het toch maar gewoon te gaan proberen.
Met drie fietstaxi's (één voor de koffers en wij allebei één) zijn we weer terug naar 'de stad' Karonga gegaan. Hier hebben we de juiste dollars geregeld voor ons visum en even drinken ingeslagen. We vonden een gedeelde taxi die ons weer naar de grens zou brengen. Ook deze taxi werd volledig volgepropt.
Gelukkig ging alles bij de grens weer gesmeerd :) De dollars werden geaccepteerd, ons visum bleek 200 dollar goedkoper dan we hadden gehoord (die nieuwe dollars regelen bleek dus niet echt nodig..) en de ambtenaren waren erg vriendelijk. Iets te vriendelijk misschien wel.. Ze wilden ons nummer hebben en met ons mee naar Nederland. Flirtende immigratieambtenaren, dat kom je in Nederland niet snel tegen!
Hier bij de grens hebben we een vakantietje geboekt in Matema, een dorpje aan het strand van Malawi Lake. We vonden een taxi die ons wilde brengen en na 2 uur kwamen we aan bij ons nieuwe hotel. Wat een gigantische verbetering!! Een rustig strand, een schone kamer en schoon water. De service was heel vriendelijk :) De rest van de dag hebben we aan het strand gelegen en genoten van de rust!

Zondag hebben we meegeluisterd met twee diensten in Nederland en genoten van het heerlijke weer en de prachtige omgeving!

Maandagochtend was het alweer tijd om terug te gaan naar Mbeya. De man die ons van de grens naar Matema had gebracht, zou ons op komen halen en naar Mbeya brengen. 20 minuten te vroeg was hij er al; dit is de eerste keer dat iemand te vroeg op een afspraak is verschenen! We stapten in en na een toch van 4 uur kwamen we weer thuis aan. We hebben vandaag geleerd dat we nooit meer een taxi nemen voor zo'n lange afstand als er ook een bus gaat die ongeveer 5% van de taxikosten rekent voor dezelfde afstand. Vooral Sanne was hier erg chagrijnig over.
De koffers werden snel uitgepakt en onze vakantiegevoelens verdwenen snel, want we zijn gelijk weer achter onze laptops gaan zitten voor ons afstuderen.

Dinsdagmorgen hebben we twee interviews gedaan voor ons onderzoek, met Leonard en Amani. We hebben veel informatie verzameld wat we goed kunnen gebruiken in ons verslag. Na de interviews zijn we gezellig gaan lunchen met z'n vieren en hebben we een goed gesprek gevoerd over relaties en de liefde ;)
We hebben in de middag een rondleiding gekregen in het huis van onze overbuurvrouw, waar we ondertussen al wonen. Sharmala kwam ons ophalen met de auto en we hebben de middag doorgebracht bij de kids. Het was heel fijn om daar weer te zijn!

Woensdag was verhuisdag. Alle spullen werden ingepakt en 20 meter verderop weer uitgepakt. We hebben voor het eerst in 8.5 week gescheiden slaapkamers, we hebben een tuintje, een bank, een ruime badkamer en 2 katten :) De katten zijn niet onze favoriete vrienden, maar we kunnen goed samen leven met elkaar als we elkaar een beetje ontwijken ;)

Vandaag wordt weer een laptopdag. Morgen gaan we op safari (hoe gaaf is dat!!) dus daar gaan we vandaag ook nog even het één en ander voor regelen!

Grappige feitjes:
- De coaster die ons naar de grens bracht, scheurde door bergen en dalen. Super mooie omgeving, maar af en toe was er flink wat angst als we bijna op twee wielen door een bocht langs een ravijn raceten.
- Sanne heeft in deze bus de hele weg aan een maiskolf zitten kluiven, die ze van een soort buschauffeur kreeg.
- Net over de grens van Malawi, toen we in de gedeelde taxi zaten, maakte Marije bij een soort controlepost een foto van de omgeving. De 'ambtenaar' kwam boos naar de auto en wilde de foto zien. Hij verbood ons om foto's te maken in heel Malawi. Hier hebben wij ons niet helemaal aan gehouden..
- Sanne heeft geprobeerd foto's te maken van de prachtige sterrenhemel, maar het resultaat op de camera is een stuk minder mooi dan 'in real life'.
-Op de terugweg naar Tanzania begaf Marije's slipper het, tot groot vermaak van een aantal omstanders. Gelukkig was er een behulpzame man die schoenen verkoopt en de perfecte slippers had. Toch nog een leuk souvenirtje uit Malawi! :)
- Terugkomen in Tanzania was heerlijk, een soort thuis komen! Ons 'home away from home'.

Tot volgende week, waar we jullie gaan vertellen over onze safariavonturen waar we enorm veel zin in hebben! Het is daarom lastig om vandaag rustig achter onze laptop te blijven zitten..

• 23 Maart 2017 - 15:12

Joke:

Hallo Marije. Tjonge wat een geweldig mooi verslag weer...Fijne Safari gewenst.Kijk uit naar volgende week. Gr Joke