Over de helft!! - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu Over de helft!! - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu

Over de helft!!

Door: Sanne en Marije

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Marije

15 Maart 2017 | Tanzania, Mbeya

Hallo daar in Nederland :)

Na een week vol avonturen, zitten we weer rustig in ons huisje een blog te typen.

In dit blog kijken we eerst even vooruit in plaats van achterom. Komend weekend brengen wij namelijk door in Malawi, ons buurland! Het is een heel verhaal, maar het komt hier op neer: ons visum verloopt op 9 april en dat moet verlengd worden. In Nederland werd ons door de Tanzaniaanse Ambassade verteld dat dat gewoon kan, maar de immigratiedienst hier in Tanzania is het daar helaas niet mee eens. Om ons visum te verlengen moeten we minstens 24 uur Tanzania verlaten. De grens met Malawi is het meest dichtbij, dus daar gaan we komend weekend heen. Het hotel (aan de kust van een prachtig mooi meer) is geboekt en met verschillende bussen en taxi's hopen we er te komen. Het wordt heel leuk, maar het is best een avontuur!

Goed, nu een verhaal over afgelopen week :)

Donderdag hebben we thuis een dag achter onze laptops gezeten voor ons afstudeeronderzoek en andere schoolopdrachten die nog even afgemaakt moeten worden. In de avond was er een Bijbelstudie in 'de stad' waar wij getuigen waren van een prachtige zonsondergang; die zien wij vanuit ons huisje niet.

Vrijdagochtend scheen sinds tijden de zon weer lekker, dus zaten wij om 9 uur in de ochtend al lekker buiten te genieten. Na een gezonde smoothie in het ridge cafe in de stad zijn we doorgegaan naar het huis van Sharmala om haar te interviewen. Ruim een uur zijn we met haar in gesprek geweest; we hebben veel informatie verzameld voor ons onderzoek! Het uitwerken van zo'n interview is nog een flinke klus..!
Na dit interview zijn we samen met Sharmala naar de kids gegaan, waar wij hebben geprobeerd om weer te observeren, maar het is er niet echt van gekomen. Het was best een beetje een chaos en we hebben deel 3 van Narnia gekeken: tijdens het kijken van een film valt er niet heel veel te observeren.
Deze vrijdagavond lagen we heel vroeg in bed, om goed uit te rusten voor ons avontuur van zaterdag!

Zaterdagochtend ging de wekker om 6 uur, want om 7 uur zouden we opgehaald worden door Leonard. Stipt om 7 uur kwam Leonard aan en gingen we naar het huis van Amani, waar ook Reinhard, onze nieuwe vriend, stond te wachten. De bagagi van Amani wilde eerst niet starten, maar uiteindelijk werkte hij mee en gingen we op weg naar het huis van Reinhard om zijn auto te halen; niemand vertrouwde de bagagi meer. Ook de auto van Reinhard had wat moeite met doen waar hij voor bestemd is, dus toen we onderweg waren gingen we nog even naar een soort verlaten fabrieksterrein waar iemand de auto kwam fiksen. Dit duurde allemaal vrij lang, maar we hebben onze tijd goed besteed met het zingen van onder andere het Wilhelmus (tot groot genoegen van onze Afrikaanse vrienden). Reinhard wil graag dat wij 'ons zangtalent' komen delen in de kerk waar hij, Leonard en Amani naar toe gaan, maar wij hebben onze twijfels ;)

Het plan voor deze zaterdag was om rond 8 uur te beginnen met het beklimmen van Mbeya Peak, maar om half 12 begon deze klim pas!
En wat voor een klim! De berg hebben wij onderschat en onze krachten hebben we overschat! De mannen vlogen de berg op en wij liepen er achteraan, met benen die trilden als luciferstokjes en zo zwaar waren als olifantenpoten. De natuur was prachtig en het uitzicht (letterlijk) adembenemend! Helaas hebben we de top van Mbeya Peak niet gehaald.. We zijn hoog gekomen en hebben ook daar een prachtig uitzicht gehad over een groot deel van Mbeya, maar de Peak stak nog ver boven ons uit..
Onze condities liggen aardig bij elkaar in negatieve zin. Ondanks dit, heeft Sanne met al haar krachten Marije voor een groot deel de berg opgesleept (hier is bewijs van). Op momenten dat het echt niet ging waren daar de uitgestoken handen van onze Afrikaanse vrienden :p

Na deze heftige klim (waarbij we aan het eind bijna de berg afgespoeld werden door alle regen), werden wij gedropt bij Jacob en Albertine in Ifisi. Hun buurvrouw (onze Amerikaanse vriendin Sarah) was er niet, dus wij hebben een weekendje in haar huis gelogeerd. We hebben zaterdag en zondag genoten van de spelletjes met de Jacob, Albertine en de kids en alle gezelligheid. We zijn naar een Afrikaanse dienst geweest en hebben nog een biddag preek terug geluisterd.
We hebben dit weekend kennis gemaakt met de muggen van Ifisi, beter gezegd: 'zij met Sanne en een enkele keer met Marije'.

Maandagochtend reden we met een hele groep zendelingen terug naar het Karibuni Center. We hebben ons huisje maar weer eens goed onder handen genomen en ons interviewprotocol afgemaakt. We zijn ook aan de slag gegaan om onze reis naar Malawi te regelen en zijn daarna uit gaan rusten ;) (was echt nodig uiteraard)
Deze maandag was dag 49, precies op de helft: 7 weken ervoor stapten we in het vliegtuig op Schiphol en na nog weer 7 weken stappen we weer uit het vliegtuig op Schiphol. De tijd vliegt voorbij!!

Dinsdagochtend hebben we weer aan ons onderzoek gewerkt en na weer een smoothie bij het Ridge Cafe was het weer tijd om te gaan observeren bij Hope for the future. Dit keer ging het gelukkig beter :)
Leonard en Amani wilden ons thuis brengen met de bagagi van Amani. Leonard reed en bij de afdaling van de eerste berg ging het even fout.. Leonard remde niet, we hadden een hoge snelheid en er kwam een scherpe bocht. Dat is geen goede combinatie! Op 1 wiel gingen we door de bocht en hingen we flink schuin, maar we zijn nog net niet omgekieperd. De schrik zat er flink in en Leonard liet Amani verder rijden, tot onze geruststelling. (dit is een understatement)
We zijn veilig thuis gekomen en na een maaltijd van pizza en patat in het restaurant hebben we de avond vrij genomen.

Vandaag is onze reis naar Malawi geboekt, is onze safari bijna geboekt, hebben we in de zon gezeten en hebben we geskyped met onze afstudeerbegeleider. Druk, maar nuttig :)

Dit was het weer voor nu; we hopen volgende week over onze avonturen in Malawi te vertellen :)

Leuk feitje: Marije is van de catering. Zij zorgt voor het ontbijt, lunch, avondeten en voor de tussendoortjes. Ideaal. Als zij geen zin heeft, komt het er dus niet, zoals vanavond. (dit is natuurlijk lichtelijk (lees zwaar) overdreven).

Groetjess

Ps. Leuke pica's komen morgen.

• 15 Maart 2017 - 19:47

Joke:

Hallo MARIJE EN SANNE.
    ik kijk echt elke week uit naar al jullie belevenissen.EN DAT ZIJN ER ZO TE LEZEN EEN HELE BERG.
    Ongelooflijk leuke dingen beleven jullie . JULLIE EEN FIJN WEEKEND IN MALAWI.
    De tijd gaat inderdaad ontzettend hart.VOOR JE HET WEET STA IE WEER OP schiphol.
    KIJK alweer uit naar jullie volgende blog.
    Heel veel plezier en een goede tijd .Groetjes JOKE

• 21 Maart 2017 - 10:47

Ageeth:

He Sanne. Dit klinkt als een heel avontuur. Geweldig dat je t mee kan maken allemaal. Geniet er maar lekker van en hou ons maar op de hoogte.