Geboekt - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu Geboekt - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu

Geboekt

Door: Sanne en Marije

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Marije

08 Maart 2017 | Tanzania, Mbeya

Daar zijn weer :) De weken vliegen steeds sneller voorbij lijkt het wel, zeker nu we lekker druk aan het werk zijn!

Vorige week donderdag was een beetje een saaie dag: het was regenachtig weer en we hebben de hele dag aan individuele schoolopdrachten gewerkt. Het is lekker als die opdrachten een beetje klaar zijn, zodat we ons volledig op ons afstuderen kunnen richten.
Deze avond was er, net zoals alle andere donderdagavonden, weer een mooie (en laatste) bijbelstudie over Jozua. De eerstkomende bijbelstudie, morgen dus, gaan we aan de slag met Galaten.

Vrijdagmorgen hebben we een zeer motiverend gesprek met Albertine gehad ;) We komen niet echt op gang met ons afstuderen, mede door het plan van aanpak wat nog niet is goedgekeurd waardoor we nog niet 'valide' aan de slag kunnen. Het woord valide kunnen we bijna niet meer horen.
Die ochtend hebben we een hele strakke weekplanning gemaakt waar we ons tot nu toe best wel goed aan gehouden hebben. Die middag zijn we gaan 'proefobserveren' bij de kids.

Zaterdag zijn we gelijk aan de slag gegaan met onze planning. We hebben een belangrijk observatieplan gemaakt en onze reis naar het prachtige Zanzibar geboekt. Op 22 april stappen wij in het vliegtuig richting Zanzibar en op 29 april vliegen wij terug naar de hoofdstad Dar es Salaam om daar nog een weekendje te blijven en dan maandag 1 mei naar Nederland te vertrekken. SUPER GAAF! Ook is onze safari zo goed als geregeld: vrijdag 24 maart vertrekken we naar het Ruaha National Park (zeven uur verderop) om daar de 'big five' te spotten. We hadden even niet helder welke dieren er nu precies bij de big five horen, maar ondertussen zijn we er achter: leeuw, luipaard, olifant, buffel en neushoorn. We raden jullie aan om op Google te zoeken naar afbeeldingen van het Ruaha National Park, naar de Ruaha River Lodge (waar we verblijven tijdens onze safari) en naar Zanzibar. Het worden grootste avonturen!

Zondag zijn wij niet naar ons Engelse kerkje gegaan, maar hebben we de uitnodiging van Leonard aangenomen om met hem en zijn gezin en Amani mee te gaan naar hun kerk. We werden opgehaald door Amani en Leonard in een bagagi, maar Amani moest eerst nog even zijn voeten ontdoen van modder in onze badkamer: die ochtend had zijn bagagi vastgezeten in de modder. Hij had zijn schoenen uitgedaan, zijn zondagse broek opgestroopt en zijn bagagi uit de modder geduwd ;)
Na een hobbelig ritje door plassen en modderpoelen kwamen we aan bij de kerk. Samenvattend kunnen we zeggen dat het een behoorlijke cultuurshock was, maar dat we leuke, nieuwe mensen hebben leren kennen!
Na de kerkdienst zijn we langs geweest bij een vrouw uit de gemeente, waarvan een zus was overleden. We hebben bij haar gegeten en gingen daarna weer terug naar de kerk voor een soort discussie met de jongere mensen over de Doop. Onze vertalers waren moe, dus wij hebben niet veel meegekregen van deze discussie.

Maandag hebben we niet veel spannends beleefd. We hebben hard gewerkt aan een interviewprotocol en een planning voor al onze interviews en observaties. Ook hebben we een gesprek met onze opdrachtgever voorbereid. Gelukkig was het maandagavond weer tijd voor een uurtje genieten van Boer zoekt vrouw :)

Dinsdagochtend hebben we heerlijk in de zon gezeten. Na dagen lang regen was het weer zonnig weer en daar hebben we goed van genoten. We zijn nog lekker naar cafeetje geweest in de stad en zijn daarna naar onze opdrachtgever geweest om onze planning te bespreken. Overeenstemming is bereikt en met een voldaan gevoel hebben we die middag weer geobserveerd en genoteerd wat er allemaal gebeurde tussen de 157 kinderen en 7 medewerkers die aanwezig waren :)

Vandaag is weer een volle dag geweest. We zijn weer hard aan de slag geweest met allerlei details voor ons afstuderen en hebben weer geskyped met onze afstudeerbegeleider (deze arme man had vorige week vakantie en wij hebben hem overladen met mails). Op zijn beurt heeft hij ons overladen met feedback :P

Leuke feitjes waar wij enorm om kunnen lachen en van genieten:
- Gisteren (dinsdag) liepen wij in de regen richting Hope for the Future. We hadden slippers aan en als je door de regen loopt, spat alle modder dus tegen je benen (oftewel, volgens Sanne: It is flipping up). We besloten op onze blote voeten verder te gaan, tot vermaak van vele toeschouwers. Veel mensen lachten ons recht in ons gezicht uit of riepen 'my friend, why'?
- Op een terrasje dacht Marije dat de ober 'spa red' zei en vol enthousiasme riep ze dat ze dat graag wilde hebben. Toen de ober met een oranje drankje aan kwam zetten wat 'sparletta' heet, betrok haar gezicht. Vandaag trof ze het ook niet met haar drankje: een vlieg besloot te gaan zwemmen in haar nog volle fles Pepsi. Tof..!
- Komende zaterdag gaan we met Leonard en Amani Mbeya Peak beklimmen. Bijna overal waar wij ons in Mbeya bevinden, is Mbeya Peak zichtbaar. Hij doemt dan heel leuk op in de verte.. We zijn benieuwd of we uberhaupt boven komen! Om te trainen zijn we wat aan het touwtje springen, maar de resultaten zijn niet om over naar huis te schrijven, dus dat doen we ook maar niet. Zin hebben we in elk geval ontzettend veel :)
- Het lijkt er voor jullie misschien op dat we hier 3 maanden vakantie vieren met al onze verhalen over berg beklimmen, safari, vakanties, smoothies en terasjes, maar dat is niet zo hoor ;) Ons onderzoek hijgt in onze nek, maar het is leuker om jullie de details van alle leuke dingen te vertellen dan de details van ons onderzoek. Denk dus vooral niet dat wij hier drie maanden de toerist uithangen ;)

Latersss

• 08 Maart 2017 - 17:05

Joke:

HALLO MEIDEN WAT EEN AVONTUREN BELEVEN JULLIE.Wel jammer dat het regentijd is.Wat leuk dat jullie naat het prachtige eiland Zanzibar gaan.Je kunt daar de speacegarden bezoeken,en naar het prisoneiland met enorm grote schildpadden gaan,je kunt daar heerlijk in de oceaan zwemmen.Je kunt dolfijnen gaan spotten op de oceaan en ermee zwemmen,de bluesafary is een aanrader,je kunt er heerlijk gaan eten in FURUANI EN ERG GOEDKOOP.geniet ervan ik ken ZANZIBAR erg goed.Kijk alweer uit naar volgende week .NOG VEEL SUCCES MET ALLES