Laatste dagen in Afrika :D - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Afrika :D - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Sanne en Marije - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Afrika :D

Door: Marije en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Marije

26 April 2017 | Tanzania, Zanzibar

Vorige week donderdag hebben we onze koffers ingepakt, wat dingen voor onze eigen schoolopdrachten gedaan (Sanne heeft dus liggen slapen) en voorbereidingen getroffen voor de laatste bijbelstudie. Echt een gek idee dat het onze laatste bijbelstudie was (in Mbeya dan). We hebben een fijne avond gehad met alle wazungu en afscheid genomen van deze mensen.
We hebben ze deze avond ook enorm bedankt, omdat ze ons ‘last minute’ hebben gered. Wij hadden een prachtig spellenboek gemaakt in het Engels voor Hope for the future. Onze vertaler en vriend was hard aan de slag gegaan met het vertalen, maar stopte halverwege (dit liet hij woensdag weten terwijl we het vrijdag in zouden leveren bij Hope for the future). We stuurden een mailtje naar de Bijbelvertalers en zij hebben zich donderdag ingezet om ons hele boek nog te vertalen, super!!

Vrijdag was onze laatste dag in Mbeya. We zijn toen de hele ochtend druk geweest met van alles en nog wat (dingen die eigenlijk al af hadden moeten zijn in de week er voor, maar goed, we zijn in Afrika, dus alles gaat wat langzamer). In de middag hebben we afscheid genomen van al onze schattige kindjes. Als afscheid hebben we gevaarlijke lollies uitgedeeld en een leuke groepsfoto gemaakt  We hebben echt een goede afsluiting gehad, ook al was het even vreemd!

Zaterdag was een lange dag van reizen met veel wachten, een soort speelgoedvliegtuigje, dure taxichauffeurs, geschreven tickets, alles ;). Aangekomen op het vliegveld in Zanzibar, hadden we onze koffer gevonden en moesten we eigenlijk nog door een bagagecheck. Alle passagiers die voor ons liepen, liepen gewoon door, dus dat deden wij ook maar. De man achter de bagageband bleef ook rustig zitten, heel vreemd. Bij ons prachtige hotel in Zanzibar, konden we nog lekker even zwemmen in het zwembad. We werden overrompeld door de luxe van het hotel en de prachtige omgeving en hebben heerlijk weer eens samen in een bed geslapen. Echt genieten :P

Zondag hebben we heerlijk genoten van de schepping en de Nederlandse kerkdiensten (die beginnen we nu wel echt heel erg te missen).

Maandag moesten we naar een stadje in de buurt (Stonetown) om te pinnen (we hadden echt geen shilling meer op zak). Het was ongeveer een uurtje rijden en nadat we shillings hadden gepind en deze shillings hadden omgewisseld in dollars, hebben we ongeveer 2 uur in de auto gewacht op onze rit terug. Om 2 uur zagen we de manager van ons hotel met wie we terug zouden rijden, maar hij was nog niet klaar om te gaan. We hebben daarom maar uitgebreid geluncht in een luxe hotel en wat souvenirs gekocht  Om een uur of 5 waren we weer terug bij het hotel en hebben we gelukkig toch nog even kunnen zwemmen in de Indische oceaan. Deze verkoeling was hard nodig!! Zondag waren we wat lokale mensen(Mustafa from Zanzibar met zijn matties) tegen gekomen, die allerlei leuke activiteiten aanbieden. Daar hebben we een tripje bij gepland voor dinsdag: snorkelen!

Dinsdag om half 9 in de ochtend moesten we klaar staan bij the gate van ons hotel om te gaan snorkelen. Bad luck fort he big brother en small sister, want er gingen andere mensen mee :P (Big brother is Marije: Mustafa from Zanzibar maakte een foutje toen hij Marije wilde omschrijven). Voordat we bij het snorkelgebied aankwamen, zaten onze Franse vrienden al in de startblokken om het water in te duiken, dus zodra we ineens dolfijnen zagen, lagen zij al in het water (wij hadden al moeite om de dolfijnen te zien haha). De eerste keer serieus snorkelen voor ons allebei: hilarisch, maar wat is dat gaaf! Finding Nemo begon te leven. We hebben Gill en Dory in het echt gezien :P Ook zagen we veel Zebra visjes, allerlei andere mooie gekleurde visjes en zelfs een hele fanfare aan trompetvissen.

We hebben deze dag ook gekanood, althans, we hebben een poging gewaagd. Met enkele factoren hadden we weer eens geen rekening gehouden, zoals dat het water geen rustig slootje is, maar de Indische Oceaan. Het waaide behoorlijk, dus het waren ook flinke golven en als klap op de vuurpijl was het geen twee persoonskano, maar een eenpersoonskano (dat laatste zou zo erg niet zijn als de weersomstandigheden ietsjes beter waren). We hebben veel lol gehad, zullen we maar denken. En niet onbelangrijk; we hebben de vele toeschouwers op het strand ook weer aan het lachen gemaakt (Dat mensen aan het lachen maken gaat ons steeds beter af :P).

Vandaag hebben we een heerlijk relaxt dagje gehad. We hebben nog wat dingetjes voor school gedaan (Sanne heeft gezwommen, geslapen en in de zon gelegen), een stuk gewandeld over de prachtig witte stranden, genoten van de zon en ook van enkele cocktails (die zijn echt belachelijk lekker). Al met al genieten we van alles hier. Morgen gaan we dolfijnen spotten en op een zogenaamde blue safari :O

Ook de afgelopen week hebben we weer leuke en typische dingen meegemaakt:
- De taxichauffeurs hebben hier minder besef dat ze aan het werk zijn dan de taxichauffeurs in Nederland. Tijdens de rit stoppen ze ongeveer 10 keer op een plek waar ze even wat moeten regelen met een ‘friend’ of weten ze de weg niet.
- Marije kent ontzettend leuke trucjes in het zwembad, tot groot vermaak van Sanne.
- Sanne verteld hele verhalen in haar slaap :p
- De hele dag in de zon liggen is zwaar vermoeiend.
- Marije heeft haar roepnaam veranderd in Maria. Iedereen, zelfs Sanne, noemt haar Maria. Heftige identiteitscrisis voor haar (gelukkig heeft ze een bijna-afgestudeerde hulpverlener mee).
- De cultuur is toch ook iedere keer wel een struikelblok. Ze schijnen niet direct te zijn, maar schijn bedriegt. Ze vragen je al bij de eerste minuut ten huwelijk. :O

Ondanks alle stress van het afstuderen, genieten we hier met volle teugen! Het volgende blog komt vanuit Nederland 

CU in Nederland!

Ps. Nu lijkt het of Sanne niets aan school doet, maar dat valt natuurlijk reuze mee.

Tags: Miramont